5 gode råd til bog-PR

5 gode råd til bog-PR

Kære læser. Så blev det tid til årets sidste blogindlæg. Som jeg vil indlede med at sige glædelig jul, godt nytår og tak fordi du læser med!

Året har budt på mange, spændende opgaver her i Wowk PR. Tekst og struktur til et nyt, stort website, pressearbejde for Historiske Dage, Coops Fantastiske Frivillige og udstillingen Doktor Proktors Dyr Du Ville Ønske Ikke Fandtes, rådgivning om alt fra personlig branding til krisekommunikation – og alt det løse. Og så selvfølgelig presse på masser af spændende faglitteratur. (Hvis du vil se de bøger, vi har været med til at promovere, er der en liste til allersidst i indlægget her).

Med pressearbejde på mindst 100 non-fiktion bøger i rygsækken, er der et par gode råd, jeg gerne vil give videre som en lille julegave. Enten til forfattere, der gerne selv vil gøre mere for at synliggøre deres bøger eller pressekonsulenter, forlagsforlagsfolk og andre, som er mere uerfarne i bog-presse-gamet end mig.

Bøger, som er skrevet af kendte (eller deres ghostwriter), eller bøger, som er en del af en mega-trend inden for mad, sundhed, børneopdragelse eller personlig udvikling, går som regel godt af sig selv. Der handler det mere om at være gate-keeper og sørge for at det er de mest populære og lukrative eksponeringer, man bruger krudtet på. Men, at skaffe omtale af bøger, skrevet af ukendte forfattere, om emner, der ikke er mainstream eller som er upcoming trends, kræver benarbejde og et langt, sejt træk. Så her kommer:

5 gode råd til at skaffe din egen eller ”din” forfatters fagbog omtale:
– Sørg for at bogen er færdig i god tid før udgivelse. (Her må forlagene gerne læse med ;-)) Det er perfekt, hvis forsiden og salgsteksten/bagsideteksten er klar et par måneder før udgivelsen. Så har man noget meningsfuldt at sende til magasiner, ugeblade og fagmedier med lang produktionstid og din bog bliver omtalt, mens den stadig er en nyhed.
– Gode billeder giver mere omtale. Et godt og professionelt portrætfoto af forfatteren og gode illustrationer/fotos fra bogen, som man kan stille til rådighed kvit og frit for medierne, er med til at erobre spalteplads.
– Kend din målgruppe. Hvem vil gerne læse og meget gerne KØBE bogen? Lad være at bruge krudt på omtale i et livsstilmagasin eller en tur i TV-avisen, bare fordi det kunne være sjovt. Det er meget klogere, at analysere sig frem til, hvem der er interesseret i bogens budskab. Èn blogger eller instagramprofil med 300 faste følgere i målgruppen, kan give langt bedre salg end én damebladsartikel. (og her indrømmer jeg, at det er baseret på min erfaring, ikke på statistik og tal – hvis nogen kender til tal på området, så kom glad :-))
– Kend dine medier, deres formater og journalisterne. Her i 2015, hvor der har været sat turbo på fyringer og rokader i både bladhuse og i f.eks. det Berlingske Hus, er det vigtigt hele tiden at holde sig orienteret om, hvem der arbejder hvor og hvilke stofområder, de dækker. Så slipper du for autosvar fra folk, der ikke arbejder i huset mere – eller at dine pitches helt går tabt.
– Gode, troværdige cases. Overvej helt fra begyndelsen, om I har cases med gode, rørende og vedkommende historier at tilbyde pressen. Det handler om at få sat ansigter på det emne, bogen handler om, så målgruppen straks kan se, at emnet vedrører dem.
– Brug lige så meget tid på research på sociale medier som på traditionelle medier. Og ligesom med det traditionelle pressearbejde, som optimalt set er baseret på langtidsholdbare relationer, skal du bruge tid på at følge og lære de enkelte bloggere, instagramprofiler, facebooksider osv. at kende. Uanset hvilket medier, du vil have til at omtale din bog, så handler det ALTID om at stille sig selv spørgmålet: Hvad kunne være godt, spændende og relevant indhold eller viden at tilbyde dette medie og deres målgruppe?

God fornøjelse med pressearbejdet – og på genhør i 2016 🙂

Wowk – PR + PRESSE har i 2015 bl.a. promoveret følgende titler:
Compassionfokuseret terapi (Christina Schlander, Akademisk Forlag)‎
Den, som kæmper, Erindringer (Bjarne Hastrup, Strandberg Publishing)
Det gamle bad og havet – historier fra Charlottenlund Søbad (Pernille Stensgaard, Strandberg Publishing)
Det Ny København – Stadsarkitektens optegnelser (Jan Christiansen, Strandberg Publishing)
Det professionelle kram – en guide til fagfolk som arbejder med børn og unge (Ulla Dyrløv, Akademisk Forlag)
Gode naturoplevelser for børn med autisme og særligt sensitive børn (Thomas Neumann, Forlaget Pressto)
Hr. Pølle – hvordan Oscar lærte at gå på toilettet (Birgitte Meldgaard Larsen og Claus Riis, Forlaget Pressto)
I skøn forening – Faaborg Museum 1915 (Gertrud Hvidbjerg Hansen og Gry Hedin (red), Strandberg Publishing)
Kaninen der så gerne ville sove (Carl Johan Forssén-Ehrlin, Forlaget Alvilda)
Torvehallerne i København –og verden rundt (Hans Peter Hagens, Strandberg Publishing)
Trivsel i det moderne børneliv – Stress og mestring (Lene Bjerring Bagger, Lisbet Elmgaard Jensen og Lisbeth Lecnhler-Hübertz, Akademisk forlag)

Share Button

Related Posts

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.