Som før nævnt har Mette Minor Andersen og jeg en bog på vej om pressearbejde i praksis på forlaget Frydenlund.
Op til udgivelsen (20/1-15) varmer vi op nogle af de gode råd fra bogen. Det gør vi først og fremmest på LinkedIn, ca. en gang om ugen, så find os og gruppen “Pressearbejde i praksis” dér, hvis du er nysgerrig. I får lige denne uges indlæg, og så ses vi på LinkedIn, hvis det er 🙂

Ugens gode råd: Tjek kontaktpersonens kalender

En af de ting, vi har være optaget af, mens vi har skrevet bogen, er, om det vil provokere nogen, at den er så lavpraktisk i sin tilgang. For os er det at lave pressearbejde et håndværk, ligesom at bage et perfekt surdejsbrød eller at høvle et perfekt stoleben. Det kræver masser af erfaring at få et smukt resultat, og man skal hele tiden gøre sig umage og holde sit håndværk ved lige. Også når det handler om de små, men vigtige, detaljer.

Ta’ noget så simpelt som at sikre sig, at de kontaktpersoner, man nævner i sin pressemeddelelse rent faktisk ER tilgængelige, når journalisterne modtager pressemeddelelsen. Det er et tjekpunkt, som kan give meget ekstraarbejde og irritation at springe over.
Det er møgirriterende for journalisten at ringe forgæves. Og tro mig. Det sker tit! Og selv rutinerede pressemedarbejdere kan glemme at tjekke det, enten fordi de har for travlt eller fordi de går ud fra, at kontaktpersonerne selv vil sige, hvis de er på vej på ferie eller konference.
Så sent som i går havde jeg en journalist i røret, der over flere dage havde ringet forgæves til en kontaktperson, jeg bestemt mente, var tilgængelig. Det blev vedkommende så, i en hulens fart, for ellers var en vigtig avisomtale gået i vasken, og der ville sidde en journalist med indtrykket af at have været i hænderne på en sløv, uprofessionel pressemedarbejder.
Det heldige var, at journalisten kontaktede mig, fordi han regnede med, at der var sket en fejl og at jeg havde en genvej til kontaktpersonen. Det havde jeg 🙂 Men hvad hvis journalisten ikke havde ringet? Eller hvad hvis kontaktpersonen virkelig var uden for mobilnettets rækkevidde?

Så husk det: Du skal altid have en mundtlig eller skriftlig bekræftelse fra kontaktpersonen om, at han/hun er tilgængelig og vil tage sin telefon, når det er nødvendigt. Det er dit ansvar og du kan ikke regne med, at folk selv oplyser deres kalenderplaner til dig.

Besøg vores gruppe på Linkedin, klik her

Share Button