5 svar, du kan bruge, når din kunde brokker sig over dårlig omtale

5 svar, du kan bruge, når din kunde brokker sig over dårlig omtale

Et af mine yndlingscitater fra ”Pressearbejde i praksis” er redaktøren, som siger, ”man kan ikke hviske i en avis”. Med andre ord: hvis du vil have pressen til at omtale din virksomhed, dit produkt, din bog eller dig selv, så kan du ikke bestille ”100% god og salgsfremmende omtale” hos pressebureauet. Man kan forsøge at styre det, så godt man kan – men, her i landet har vi altså ytringsfrihed, journalisterne må skrive hvad de vil – og INGEN kan vide sig sikre for et kritisk blik, en konkurrent, som går til modangreb eller en dårlig anmeldelse.

Dét er gamet. Og som ’pressedims’, som en god ven engang kaldte det, må man efter bedste evne trøste kunderne, når det sker og selvfølgelig gøre dem begribeligt, at selv det mest professionelle pressearbejde i disciplinen ”god omtale” kan give et par hak i tuden.

Her er nogle svar, du kan lade dig inspirere af næste gang, du står med en kunde, der muler over at ha’ fået dårlig omtale:

1) Det er jo ikke Rusland eller Nordkorea, det her. Faktisk skal du være glad for, vi har kritiske og uafhængige journalister – selvom det ikke er sjovt lige nu, er det med til at give dit brand/produkt/whatever troværdighed. (Top evt. med ”og det er med til at sikre vores demokrati”).

2) Det er jo reelt en kompliment at få lidt modstand. Tænk på, at dét alle kan lide, er ligegyldigt. I bliver taget meget mere alvorligt, når der er delte meninger om jer/jeres produkt/bogen/dig.

3) Dén journalist er der ingen, som tager alvorligt (vis et par tidligere artikler, vedkommende har lavet, som åbenlyst er tåbelige). Dur selvfølgelig kun, hvis det ER en tyndbenet historie skrevet af en knapt så profileret pen.

4) Medierne lever af nyheder, i dag er det jer, i morgen er det nogle andre. Langt de fleste er fuldstændigt ligeglade og om et år er det hele glemt. Hvem husker sagen om ”nævn et par lignende cases, som for længst er glemt” ? Dér kan I selv se!

5) Hvor er det ærgerligt og virkelig uretfærdigt. Hvad kan vi lære af det til næste gang?

Husk også, at professionel kommunikation er lig med evnen til at forudsige, hvordan de budskaber, man sender ud i verden virker. Så det er din opgave, at forberede din kunde på, hvilke flanker pressearbejdet åbner og hvilken evt. kritik og negativ omtale, I kan løbe ind i.

God arbejdslyst ☺

Share Button

Related Posts

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.