Mediekritik: Er det en ekspert, der taler?

Mediekritik: Er det en ekspert, der taler?

Eksperterne er alle vegne i medierne, hvor de kommenterer på alt mellem himmel og jord. Og ligesom det er mediernes fornemste opgave at være troværdige (!), er det vores opgave som forbrugere at tage de mediekritiske briller på. For, hvordan kan man egentlig vide om det faktisk er en ekspert, der taler? 

Det får du hjælp til i denne lille spørgeguide:

Hvis du kan svare ja til de første fire spørgsmål og nej til de to sidste – ja så er eksperten faktisk ekspert!

  1. Har eksperten en relevant uddannelse, som vedrører det emne, personen taler om? Eller har personen arbejdet med emnet på anden måde over mange år?
  1. Udtaler eksperten sig om ét snævert emne (og kun det), eller udtaler eksperten sig både om fx personaleledelse, EU-politik og iværksætteri? I så fald skal der nok være et af de emner, hvor personen ikke er ekspert.
  1. Har eksperten skrevet en bog? Det er altid et godt tegn – med mindre eksperten selv har udgivet bogen! I så fald kan eksperten være ekspert i selvudgivelse af bøger, men nok heller ikke så meget andet.
  1. Siger eksperten noget, som du ikke selv kan regne ud blot ved at bruge din sunde fornuft?
  1. Kommer eksperten fra en organisation, som beskæftiger sig med/har særlige interesser på det område, eksperten udtaler sig om? Her skal man nemlig være opmærksom på, at interesseorganisationer, banker og tænketanke ikke kan betragtes som eksperter, selvom de ofte bliver brugt sådan. De kan godt have specialiseret viden, men man skal bare vide, at de bruges af deres arbejdsgiver til at fremme deres mål. De skal derfor pr. definition betragtes som leverandører af partsindlæg, ikke som uvildige eksperter.
  1. Hedder eksperten Lars Hovbakke Sørensen eller Martin Thorborg? Spøg til side. Men det skal siges, at de to har udtalt sig om næsten alt mellem himmel og jord. Og så kan man vælge at tro, at det er fordi, de ved noget om næsten alt, eller…Dog skal det retfærdigvis siges, at Martin Thorborg er meget ærlig omkring sin ekspert-status, f.eks. siger han i videoen her, at han er blevet brugt som ekspert i hvad som helst, hvilket han selv finder “dybt latterligt”.

Sidstnævnte Martin Thorborgs video er i øvrigt en glimrende guide til, hvordan man kører sig selv i stilling som ekspert. Men ikke en ekspert, der kan klare ovenstående test, nærmere en slags “jeg-er-ude-på-at-skaffe-mig-selv-og-min-virksomhed-synlighed”-ekspert. Og det er jo også noget.

 

NB

Hvis du vil læse lidt mere om udviklingen af mediernes brug af eksperter, kan du f.eks. dykke ned i Magtudredningen 2001 og læse artiklen her fra Journalisten (2011), som referer til en Undersøgelse fra Syddansk Universitet 2011, der undersøgte mediernes brug af eksperter.

Den 20. marts 2016 var der også en fin artikel/analyse om emnet i Politiken med titlen ”Casting. Aviser ophøjer tænketanke til eksperter” skrevet af Mark Blach-Ørsten, Rasmus Burkal og Nete Nørgaard Kristensen. Teksten er desværre ikke online, så her er kun et resumé.

 

 

Share Button

Related Posts

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.