5 tips til bedre pressemeddelelser

5 tips til bedre pressemeddelelser

Pressemeddelelsen lever stadig i bedste velgående. Og jeg bliver til stadighed mindet om, hvor krævende en disciplin, det er, at skrive velformulerede pressemeddelelser. Og hvor omhyggelig, man skal være for at sikre, at den tid, man har brugt, ikke er spildt. Her får du mine 5 bedste tips til pressemeddelelser, der gør det nemt for journalisten at komme videre med historien.

1 Kontaktpersoner, der kan svare og er nemme at få fat i

Ja, vi starter i den mest lavpraktiske afdeling. Men: tjek altid, at de kontaktpersoner, du skriver på pressemeddelelsen, er til at få fat på, når pressemeddelelsen bliver sendt ud. At deres kontaktinfo er korrekte, at navnet er stavet korrekt. Og – jeg ved, det giver sig selv – at de er velforberedte på spørgsmål. Og at de er indstillede på at medvirke i et uddybende interview eller at hjælpe journalisten videre til en anden relevant talsperson.

 

2 Gør det nemt at få overblik

De fleste historier og nyheder er baseret på en historik. Saml vigtige årstal, nøgletal, links til rapporter osv. til sidst i pressemeddelelsen. Så er det nemt for journalisten at få et overblik. Og det giver din pressemeddelelse troværdighed og tyngde.

 

3 Stil gode pressefotos til rådighed

Jo bedre billeder, du kan stille til rådighed, des mere plads får din historie. Allerbedst er det, hvis I har et godt presserum, hvor journalisten selv kan downloade fotos. Husk at skriv, hvem og hvad, der optræder på fotoet, hvem der har taget billedet (eller om det PR-foto) og lav også gerne et forslag til en billedtekst. Og gør tydeligt opmærksom på, at billederne er til fri afbenyttelse for medierne i forbindelse med omtale af din historie.

 

4 Giv konkrete eksempler

Jeg har før skrevet om, hvor vigtigt det er at komme med konkrete eksempler, hvis du (eller en talsperson) skal interviewes. For journalister vil altid gerne ha’ konkrete eksempler. Fordi konkrete eksempler er dét, der gør en sag levende for modtageren. Konkrete eksempler er desuden en slags bevis på, at du ved, hvad du taler om. Prøv om du kan undgå de sædvanlige ”vi er glade og stolte”-citater. Gå til stålet og forlang at få nogle konkrete eksempler, der viser, hvad denne nyhed eller historie kommer til at betyde en forskel for, for hvem, det gør en forskel og hvornår. Og skriv så disse konkrete eksempler ind i pressemeddelelsen eller som en del af talspersonernes citater.

5 Tilbyd gode cases

Cases er et must, hvis du vil sikre din historie omtale og gøre dit budskab konkret for modtagerne. En hver pressekonsulent ved, at det er her tidsforbruget ligger. Det tager lang tid at finde gode cases. Cases, som illustrerer pointerne i en historie. Cases, som ikke drejer historien et helt andet sted hen. Cases, der virker godt på Tv eller i radioen. Cases, der ikke springer fra. Og cases, som ikke sætter for meget på spil for sig selv, ved at deltage. Du kan læse mere om, hvad du skal være opmærksom på, når du tilbyder cases til journalister her.

 

I bogen Pressearbejde i praksis er der masser af gode råd til, hvordan du f.eks. som presse- og kommunikations-medarbejder kan hjælpe med at klæde din talsperson på til et interview. Bogen findes som e-bog her:

 

Share Button

Related Posts

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.