Jeg sidder her på mit svenske kontor og funderer lidt over betalingsstrukturen hos diverse online medier. For nu er jeg igen stødt på en artikel, jeg gerne vil læse, men som kun er tilgængelig via et abonnement. Jeg har i forvejen tre abonnementer på nyhedsmedier, det må være nok.
Kender du det? Du har på f.eks. LinkedIn set en artikel, du gerne vil læse, men som så ”er bag betalingsmur”. (Betalingsmur…det er da i øvrigt et lidt mærkeligt begreb. Skulle vi så kalde indgangsdøren til supermarkedet eller bageren for en betalingsmur? Der er da ikke noget som helst mærkeligt i at man skal betale for de produkter, man vil have, heller ikke avisartikler eller Tv-serier). Du klikker på artiklen, opdager, at du skal tegne et gratis prøveabonnement, det gider du ikke og så får du en ven, som har abonnement, til at sende artiklen til dig.
Set fra en forbrugersynsvinkel er det virkelig upraktisk og ærgerligt, at abonnements-betaling er den eneste måde, man kan få adgang til medieindhold på nettet på. I de analoge, gamle papirmedie-dage kunne man købe en enkeltudgave af en avis eller et magasin, hvis man var blevet tippet om en god artikel. I dag skal man have et abonnement med i købet. Jeg ved godt, at begrundelsen er, at mikrobetaling ikke kan betale sig. Jeg tillader mig alligevel at undre mig, for kundetilfredshed og at kunne lukke nye kunder ind via mikrobetaling, må da kunne betale sig.
De gratis eller meget billige prøveabonnementer er madding, vi får tilbudt, i håbet om at vi bider os på abonnementskrogen for alvor. Men der er jo grænser for, hvor mange abonnementer, man kan betale for eller kan nå at bruge. For mit eget vedkommende er der også medier, jeg ikke vil støtte fast økonomisk, fordi jeg ikke er enig i deres politiske ståsted. Så hvorfor ikke indføre mikrobetaling som supplement til abonnementsløsningen? Så det bliver muligt at købe en artikel, et Tv-program eller en serie for et engangsbeløb? Personligt ville det være lidt af et drømmescenarie, hvis jeg kunne supplere mine abonnementer på den måde. Jeg håber, at medieverdenen en dag finder en måde at gøre det rentabelt og muligt for os forbrugerne at betale for de produkter, vi gerne vil have.