Det kræver mindst tre ting at blive en god tekstforfatter: øvelse (skriv hver dag), læselyst (læs hver dag) og viden om skrivehåndværket.

Hvad angår det sidste, vil jeg fremhæve Stephen Kings On writing. Den er i en liga for sig og kan ikke anbefales nok. For mig betød den f.eks. et endegyldigt farvel til overflødige, oppumpede tillægsord. Den handler dog mest om at skrive fiktion.

Hvis du skal påvirke målgrupper med dine tekster, f.eks. via pressemeddelelser, webnyheder og some-opdateringer, kan David Ogilvys En reklamemands bekendelser anbefales. Den er gammeldags og kuriøs. Men dens gode råd holder. Især hvis du er akademiker og har brug for at få frisket op, hvordan tekster uden for de akademiske cirkler skal skæres.

Selvom Ogilvys råd er overordnede og skrevet med udgangspunkt i reklametekster, kan du sagtens skrive dig dem bag tekstforfatter-øret. Jeg har sakset løs fra bogens 6. kapitel og fundet frem til disse 10 gode råd:

Hvordan man bliver en god tekstforfatter

  1. Kom lige til sagen.
  2. Undgå superlativer, generaliseringer og selvfølgeligheder.
  3. Vær konkret og informativ.
  4. Skriv begejstret, venligt og så det kan huskes.
  5. Undgå for alt i verden at være kedelig.
  6. Fortæl sandheden, men gør sandheden spændende.
  7. Indbyg ægte forbrugerudtalelser i Deres tekst. Læseren finder det lettere at tro på en anbefaling fra en anden forbruger end på en anonym tekstforfatters lovprisning. (Det må gerne være en kendt forbruger).
  8. Gi’ læseren et godt råd eller tilbyd bistand.
  9. Skriv i forbrugerens dagligdags sprog. Pas på, du ikke taler ned til læseren og undgå også at bruge begreber og fagjargon, læseren ikke kender.
  10. Brug korte ord, korte sætninger, korte afsnit og skriv tekster med personlig appel. En god annonce har til fælles med dramatik og korsang, at den skal være direkte bevægende og kunne fattes umiddelbart. (Aldous Huxley)

David Ogilvy: En reklamemands bekendelser, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1963. Oversat fra Confessions of an Advertising Man. – find den antikvarisk eller måske på et velassorteret bibliotek.

Hvis ikke du har styr på, hvem David Ogilvy er, kan du f.eks. læse med her.

Hvis du er tekstforfatter og ikke har læst Stephen King: On Writing endnu, så skynd dig at få det gjort.

Og hvis du lige mangler en virkelig god bog at gå ombord i, så lån eller køb Søren Ulrik Thomsens En hårnål klemt inde bag panelet. Noter fra eftertiden. Gyldendal, 2016. Den er fænomenal.

 

Share Button