Sådan forbereder du din jobsamtale – 7 gode råd

Sådan forbereder du din jobsamtale – 7 gode råd

En vellykket samtale kræver samtalepartnere, som er oprigtigt nysgerrige på hinanden. Også når det handler om en jobsamtale. Som ansøger er det din opgave at få din måske kommende arbejdsgiver til at føle sig tryg ved, at du kan løfte opgaverne. Og kan du samtidigt formidle oplevelsen af, at du kender virksomheden, dens værdier og aktuelle udfordringer, er du langt.

Den research, der ligger bag dét at skrive en god ansøgning, er i store træk den samme, du bruger før du skal til samtale. Forskellen er, at du til samtalen skal kunne spille din viden og research ind i jeres samtale som et naturligt element.

Mine syv bedste råd til, hvordan du kan forberede dig, kommer her:

1 Virksomhedens historie

Tjek ud hvad virksomheden selv oplyser om sin historie på hjemmesiden. Hvor gammel er den? Hvem ejer den? Har der været fusioner eller opkøb for nylig? Er virksomheden inde i en god, svær, rolig eller udfordrende periode? Din viden om virksomhedens historie kommer dig til gavn, når du bliver ansat, men er også et godt udgangspunkt for en samtale. Dine spørgsmål vil bære præg af, at du ved, hvad du taler om – og du kan spørge ind til ting, du måske ikke forstår og som har betydning for det job, du søger. Hvis der ikke er viden at hente på virksomhedens hjemmeside, så søg på virksomheden navn i f.eks. Infomedia (kræver abonnement) og se, om de er omtalt i artikler i diverse erhvervsmedier. Da jeg f.eks. arbejdede i dét, som dengang hed Hovedstadens Sygehusfælleskab (i dag Region Hovedstaden), var det stadig nyt at hovedstadens hospitaler havde fået en fælles visuel identitet. Et faktum, ikke alle hospitalerne var jublende glade for. Hvilket var godt at vide, når man skulle arbejde som kommunikationsmedarbejder i direktionen. Og et godt emne til samtalen.

2 Virksomhedens økonomi

Du skal kende de vigtigste nøgletal. Hvordan har omsætning og overskud udviklet sig de sidste par år? Går det frem eller tilbage? Hvor mange ansatte har virksomheden? Har der været prikkerunder eller større udvidelser? Og hvordan tjener virksomheden sine penge og hvad bliver din rolle i forhold til det? Særligt når du søger job i den private sektor er forretningsforståelse alfa og omega. Du skal have et afklaret forhold til, hvordan du skaber værdi og hvordan, der bliver råd til at du kan få din løn. For det er dét, virksomheder går ud på. At skabe værdi for kunderne og tjene penge enten til sig selv eller til sig selv og aktionærerne/ejerne. Nøgletallene kan du f.eks. finde på proff.dk

3 Virksomhedens kultur

De fleste er nervøse til en jobsamtale og ser det som en form for eksamen. Men husk, det ogås en eksamen for den virksomhed, som skal vise sig fra sin bedste side og sikre sig, de får den bedste kandidat til jobbet. Du skal lægge mærke til kemien mellem dem, du sidder overfor. Og stil spørgsmål til dét, du er i tvivl om, og som er vigtigt for dig. Jeg var for mange år siden til samtale et sted, hvor de i jobannoncen havde lagt vægt på, man var robust, når det handlede om samarbejde. Og jeg spurgte derfor, hvordan deres arbejdsmiljø var, siden de lagde vægt på man var robust. Om de ikke var ordentlige ved hinanden? Jeg kan ærlig talt ikke huske, hvad de svarede. Men jeg var glad over at få spurgt, og over at få markeret, at et godt og trygt arbejdsmiljø er vigtigt for at jeg kan trives. En anden pointe her er, at hvis de mennesker, du møder på den anden side af bordet, ikke er lige så velforberedte som dig, er det så et sted, du har lyst til at være?

4 Hvorfor er det job, du søger, ledigt?

Det kræver udpræget situationsfornemmelse at finde ud af, hvilke sko, du skal udfylde og om du har lyst til dét. Har der siddet/stået en superskarp profil før dig, som nu har forladt virksomheden? En som alle savner og næsten uanset, hvad du gør, vil de tænke ”det var meget bedre før”? Eller kommer du efter én, som blev fyret, fordi han/hun ikke kunne løfte jobbet? Er det en ny stilling, der er oprettet, fordi dine kolleger ikke kan følge med? Spørgsmålet om, hvis sko, du skal udfylde, er en vigtig start på en forventningsafstemning og med til at klæde dig på til jobbet, hvis du får det.

 

5 Visioner, strategier og politikker

Tjek virksomhedens hjemmeside helt i bund og se, hvad du kan finde af visioner, strategier og politikker, som kan være relevante for dit kommende job. Mange steder vil dét, som ligger, være forældet, men så får du styr på noget af historien den vej rundt. Og du får vigtig viden, f.eks. om hvor vigtigt dit arbejdsområde er i forhold til de ting, virksomheden prioriterer for at nå sine mål. Og det giver også indblik i det ovenstående punkt med virksomhedens kultur. Og lige så interessant: Hvordan hænger den måde, de beskriver sig selv og deres strategi på, sammen med den måde, medarbejdere, kunder og offentlighed opfatter dem på?

 

6 Virksomhedens konkurrenter

Find ud af, hvem virksomhedens nærmeste konkurrenter er. Og se på, hvordan din kommende arbejdsplads klarer sig i forhold til konkurrenterne. Hvor er de stærke og hvor ser det ud til at halte? Her har du også et godt afsæt til spørgsmål, du kan stille. En kommende medarbejder, der har øje for, hvordan han/hun kan bidrage til at lægge afstand til konkurrenterne, ligger godt i feltet.

7 Hvad skal du levere for at gøre det godt?

Du kan med fordel selv reflektere over, hvad du tror, du bliver målt på i dit kommende job og hvad du skal levere for at gøre det godt. Og så skal du forventningsafstemme til samtalen ved simpelthen at spørge: Når der er gået et år og I skal vurdere om ansættelsen af mig var en succes, hvad skal jeg så have opnået? Din kommende chef og kollegers svar er en god indikator for, om det her job er noget for dig.

PS. Der er mange flere ting, du kan gøre alt efter temperament. LinkedIn er et glimrende researchværktøj, ligesom du selvfølgelig skal trække på dit netværk, når du researcher. Det hele handler om at kunne bidrage til samtalen på en måde, så dine kommende kolleger kan mærke, at du bliver en del af en løsning og ikke et problem.

Og som det er med alt her i verden: ting tager tid. Og dét at forberede sig til en jobsamtale er ingen undtagelse!

 

 

 

 

 

Share Button

Related Posts

1 Comment

  1. Hvordankan jeg udtrykke det ? “ Du fedter absolut ikke med det”. Hvor ee det gennemarbejdet. Og dine personlige eksempler er huskværdige. Mere end fremragende arbejde ! Og Tak. Det her er absolut brugbart !

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.