Jeg arbejder som selvstændig kommunikationsrådgiver i krydsfeltet mellem strategisk kommunikation, tekstproduktion, pressearbejde og interessevaretagelse. For 10 år var det lidt anderledes. Her arbejdede jeg virkelig meget i den niche, som hedder fagbogs-PR. Jeg følte næsten ikke, jeg lavede andet end at promovere fagbøger (det gjorde jeg!). Over 100 non-fiktion bøger fik jeg fornøjelsen af at promovere. Det skrev jeg et blogindlæg om dengang. Et indlæg, som jeg har genbesøgt og lige givet en lille opdatering. Så…måske er du fagbogsforfatter og udkommer på et forlag, som ikke vil give din bog førsteprioritet? Eller måske overvejer du at skrive en bog? Så læs med her og se, hvad du selv kan gøre for at sikre dig, at din bog får den omtale, den fortjener.
Tip nr. 1: Læg en plan og vær i god tid
Læg en detaljeret plan med medier, vinkler og tidspunkter for, hvornår du skal tage fat i de enkelte kontaktpersoner første gang. Sørg for, at bogen er færdig i god tid før udgivelse. (Her må forlagene gerne læse med ;-)) Det er perfekt, hvis forsiden og salgsteksten/bagsideteksten er klar et par måneder før udgivelsen. Så har du noget meningsfuldt at sende til magasiner, ugeblade og fagmedier med lang produktionstid og din bog bliver omtalt, mens den stadig er en nyhed.
Tip nr. 2: Sørg for at tilbyde gode fotos og originale illustrationer
Gode billeder giver mere omtale. Et godt og professionelt portrætfoto af forfatteren og gode illustrationer/fotos fra bogen, som man kan stille til rådighed kvit og frit for medierne, er med til at erobre spalteplads. Læs evt. også om det professionelle presserum.
Tip nr. 3: Kend bogens målgruppe
Kend din målgruppe. Hvem vil gerne KØBE bogen? Lad være at bruge krudt på omtale i et livsstilsmagasin eller en tur i TV-avisen, bare fordi det kunne være sjovt. Det er klogere at analysere sig frem til, hvem der er interesseret i bogens budskab. Èn blogger eller Instagramprofil med 500 faste følgere i målgruppen, kan give langt bedre salg end én damebladsartikel. (og her indrømmer jeg, at det er baseret på min erfaring, ikke på statistik og tal – hvis nogen kender til tal på området, så kom glad. Hver gang, jeg spørger en forlægger, om et forfatterinterview i f.eks. et dameblad eller optræden i morgen-TV kan aflæses på salgsstatistikken har jeg fået svaret “nej, ikke rigtigt”… :-))
Tip nr. 4: Brug tid på at researche kontaktpersoner
Kend dine medier, deres formater og journalisterne/influencerne. De sidste mange år har der været en uendelig kæde fyringer, rokader, udliciteringer rundt omkring på redaktionerne. Så sæt tid af til research af, hvem der arbejder hvor og hvilke stofområder, de dækker. Så slipper du for autosvar fra folk, der ikke arbejder i huset mere – eller at dine pitches helt går tabt. Brug lige så meget tid på research på sociale medier som på traditionelle medier. Følg og lær de enkelte bloggere/meningsdannere at kende. Uanset hvilket medie, du vil have til at omtale din bog, så handler det ALTID om at stille sig selv spørgsmålet: Hvad kunne være godt, spændende og relevant indhold eller viden at tilbyde denne kanal og deres målgruppe?
Tip nr. 5: Gode cases, som bakker bogens budskab op
Overvej helt fra begyndelsen, om du har cases med gode, rørende og vedkommende historier at tilbyde pressen. Det handler om at få sat ansigter på det emne, din bog handler om, så målgruppen straks kan se, at emnet vedrører dem. Hvis du f.eks. vil have din bog med på morgen/aften-TV-shows eller i radioe-fladen, så skal du have et bud på cases, der vil med i studiet og levendegøre og eksemplificere din bogs emne.